Stichting Huurders van JOOST helpt huurders graag vooruit
JOOST heeft een eigen huurdersvertegenwoordiging: Stichting Huurders van JOOST. De leden van Stichting Huurders van JOOST zijn voor Woonstichting JOOST een formele gesprekspartner. We overleggen elke twee maanden met JOOST en praten mee over alles wat met wonen te maken heeft.
Op de foto hierboven: secretaris Daan Craane en voorzitter Ad Boleij (links) van Stichting Huurders van JOOST: “Wij vertegenwoordigen de stem van de huurders van JOOST en dat is super belangrijk”
“Wij vertegenwoordigen alle huurders als wij overleggen met JOOST en de gemeenten over overkoepelende onderwerpen als huurbeleid, verduurzaming, sociale bouw, onderhoud en leefbaarheid”, vertellen voorzitter Ad Boleij en secretaris Daan Craane van Stichting Huurders van JOOST. “Wij staan open voor de belangen van huurders en helpen hen vooruit.”
We brengen huurders in contact met de juiste mensen
Ze zien dat het werk van Huurders van JOOST in de loop der jaren is veranderd. “Vroeger ging het vaak om praktische dingen. Een lekkende kraan of kapot toilet. Tegenwoordig krijgen we veel financiële vragen”, vertelt Daan. “Over inflatie, energie of verduurzaming. Soms ligt achter zo’n vraag een financieel probleem. Daarmee stapt een huurder niet zomaar naar JOOST, ze komen eerder naar ons toe. Wij brengen ze vervolgens in contact met de juiste mensen.”
Helpen bij opstart klankbordgroep
JOOST is hard bezig om haar woningen te verduurzamen. Ad: “Wel is het dan belangrijk dat je als huurder hier goed bij betrokken wordt. Dat kan via een klankbordgroep. Wij helpen huurders hierbij.” Daan verduidelijkt het belang van zo’n klankbordgroep met een voorbeeld: “Draaien de ramen naar binnen of naar buiten? De aannemer maakt het niet uit, voor huurders is het een groot verschil.”
Stichting Huurders van JOOST helpt
Een ander voorbeeld: de sloop van oude huurwoningen voor nieuwbouw. Ad: “Huurders moeten dan verhuizen en hebben recht op vergoedingen, voorrang bij verhuizing naar een andere woning en recht op terugkeer. Dat wordt vastgelegd in een Sociaal Plan. Stichting Huurders van JOOST helpt in het overleg tussen huurders en JOOST. Soms schakelen we ook de Woonbond in.”
We kennen veel mensen
Daan vervolgt: “Wij wonen zelf al heel lang in woningen van JOOST. We kennen veel mensen. Bewoners spreken ons aan en wij komen gemakkelijk achter de voordeur. Omdat wij JOOST goed kennen, kunnen wij huurders vaak goed helpen.
Helpen doen we graag
Ad gaat verder: “Helpen en problemen oplossen doen we graag. Waarom rustig aan doen na ons pensioen? Het werk bij Stichting Huurders van JOOST houdt ons scherp en we blijven dingen leren. Jongere mensen hebben het al druk genoeg. Laat ons dit maar doen. De hele dag stilzitten, ik moet er niet aan denken.”
Wil je kennismaken?
De leden van Huurders van JOOST staan altijd open voor een kennismaking. Je kunt ze bellen of kom persoonlijk langs tijdens één van de spreekuren.
Kom langs tijdens het spreekuur
• In Boxtel: elke dinsdagochtend tussen 10.30 en 11.30 uur aan de Van der Aastraat 2.
• In Rosmalen: elke 1e woensdag van de maand tussen 10.00 en 11.00 uur in het Buurt InformatieCentrum aan de Wethouder Noppenlaan 30.
Of neem persoonlijk contact op
• Voorzitter Ad Boleij, 06 204 35 582
• Secretaris Daan Craane, 06 244 00 222
• Of stuur een email naar info@huurdersvanjoost.nl
Op de foto hieronder: Voorzitter Ad Boleij (links) en secretaris Daan Craane van Stichting Huurders van JOOST: “Helpen en problemen oplossen doen we graag.”